DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

donderdag 28 januari 2016

Het tweeluik over het curriculum

Het ongrijpbare leerplan
Een nationaal curriculum? - deel 1 
Rob Diephuis

Wat is het meest de moeite waard om te leren in het funderend onderwijs? Leg je deze vraag voor aan schoolleiders, dan verwijzen zij meestal snel door naar anderen: de overheid, methodemakers, leraren. De laatste tijd wordt het bij de tijd houden van het leerplan - ook internationaal - weer stevig bediscussieerd. Wat moet of kan de schoolleider hiermee? Rob Diephuis biedt in dit eerste deel van het tweeluik over een nationaal curriculum een plaatsbepaling.

Veel curriculum, maar niet zo nationaal
Een nationaal curriculum?  - deel 2 
Rob  Knoppert

Onderwijsdiscussies in Nederland gaan vrijwel altijd over het hoe, een enkele keer over het wat, zelden of nooit over het waarom. Uit verbazing daarover schreef Rob Knoppert in 2003 Edutopia. Daarin zocht hij zijn eigen antwoorden op de vraag waarom we kinderen naar school sturen en wat leerlingen in het funderend onderwijs moeten leren. Want, aldus Knoppert, pas als je weet wat een kind moet leren en waarom dan wel, kun je de hoe-vraag gaan beantwoorden. De ontluikende discussie over een nationaal curriculum vormde een mooie aanleiding om Knoppert te vragen op herhaling te gaan: hoe zou dat nationaal curriculum eruit kunnen zien?

Download dit artikel 



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.