Nieuws

Nieuwsbrieven2019 20182017     
 FebruariFebruariFebruari     
 MeiMeiMei     
 AugustusSeptemberAugustus     
 NovemberNovemberNovember     


dinsdag 12 november 2019

Bezield en bezielend onderwijs. Pedagogiek van onderbreking en verbinding

Lectorale rede Hester IJsseling

Hoe we zijn als leraar, komen we pas écht te weten op het moment dat we onderbroken worden in onze dagelijkse routines. Bijvoorbeeld wanneer we niet weten wat te beginnen met een leerling; wanneer maatschappelijke controverse de gemoederen in de klas op scherp stelt; wanneer een ouder van een leerling sterft. Maar ook als we blij verrast worden door een gevoel van verbondenheid, bijvoorbeeld in samen zingen of samen filosoferen. Daar kan soms iets gebeuren, dat ons kennen en kunnen overstijgt. Dat raakt aan de ziel van het onderwijs. Wat daar gebeurt, dat kan een kind – maar ook een leraar - zijn hele leven lang bijblijven. Dat is, volgens Hester IJsseling, persoonsvorming. En wat vraagt dat nu van leraren?

In discussies over onderwijs duiken de termen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming geregeld op, sinds Gert Biesta in 2012 zijn drieslag in het Nederlandse onderwijsdebat introduceerde. Maar wat we met persoonsvorming moeten beginnen, daarover is nog veel onduidelijkheid. Het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel aan de Thomas More Hogeschool probeert daarin helderheid te brengen. In haar lectorale rede vertelt Hester IJsseling over haar onderzoek op dit terrein.

Programma en aanmelding

Hester IJsselings lectorale rede vindt plaats op 27 januari 2020, om 19.00 uur. Voorafgaand daaraan, van 16.00 tot 18.00 bieden de onderzoekers van het lectoraat verschillende workshops aan waarin ‘de pedagogiek van de onderbreking’ centraal staat. Tussen 18.00 en 19.00 is er een warm buffet.

De bijeenkomst vindt plaats in het gebouw van de Thomas More Hogeschool, Stationssingel 80, Rotterdam.

 

De toegang is gratis. Aanmelding en nadere informatie: pro@thomasmorehs.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.