DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

dinsdag 12 november 2019

Bezield en bezielend onderwijs. Pedagogiek van onderbreking en verbinding

Lectorale rede Hester IJsseling

Hoe we zijn als leraar, komen we pas écht te weten op het moment dat we onderbroken worden in onze dagelijkse routines. Bijvoorbeeld wanneer we niet weten wat te beginnen met een leerling; wanneer maatschappelijke controverse de gemoederen in de klas op scherp stelt; wanneer een ouder van een leerling sterft. Maar ook als we blij verrast worden door een gevoel van verbondenheid, bijvoorbeeld in samen zingen of samen filosoferen. Daar kan soms iets gebeuren, dat ons kennen en kunnen overstijgt. Dat raakt aan de ziel van het onderwijs. Wat daar gebeurt, dat kan een kind – maar ook een leraar - zijn hele leven lang bijblijven. Dat is, volgens Hester IJsseling, persoonsvorming. En wat vraagt dat nu van leraren?

In discussies over onderwijs duiken de termen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming geregeld op, sinds Gert Biesta in 2012 zijn drieslag in het Nederlandse onderwijsdebat introduceerde. Maar wat we met persoonsvorming moeten beginnen, daarover is nog veel onduidelijkheid. Het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel aan de Thomas More Hogeschool probeert daarin helderheid te brengen. In haar lectorale rede vertelt Hester IJsseling over haar onderzoek op dit terrein.

Programma en aanmelding

Hester IJsselings lectorale rede vindt plaats op 27 januari 2020, om 19.00 uur. Voorafgaand daaraan, van 16.00 tot 18.00 bieden de onderzoekers van het lectoraat verschillende workshops aan waarin ‘de pedagogiek van de onderbreking’ centraal staat. Tussen 18.00 en 19.00 is er een warm buffet.

De bijeenkomst vindt plaats in het gebouw van de Thomas More Hogeschool, Stationssingel 80, Rotterdam.

 

De toegang is gratis. Aanmelding en nadere informatie: pro@thomasmorehs.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Warner Boer - 20 februari 2020

Ik ontvang heel graag de lectorale rede van Hester IJsseling! Alvast bedankt.

Miriam Doebele - 19 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale rede: "Bezield en bezielend onderwijs. Pedagogiek van onderbreking en verbinding." van Hester Ijsseling. Bij voorbaat hartelijk dank, Miriam Doebele

Corine Baart - 09 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale rede van Hester IJsseling. Alvast bedankt

Sieta van de Weg - 05 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale rede van Hester IJsseling. Alvast dank!

Hillary Boeke-Vos - 03 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale rede van Hester IJsseling.

Marianne van Steenis - 03 februari 2020

Heel interessant. Graag toezending van deze rede

Francis Luijckx - 03 februari 2020

Graag ontvang ik de rede ‘bezield en bezielend onderwijs’. Mvg Francis

Dorine Berkhout - 03 februari 2020

Het essay in de Trouw geeft voor mij exact de essentie weer van het onderwijs. Helaas drijven we daar steeds verder vandaan in deze toetscultuur. Graag ontvang ik de rede van u ter verdere inspiratie.. Alvast hartelijk dank!

Ton Schweitzer - 02 februari 2020

Graag toezending! Alvast dank.

Bert Delhaas - 02 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale lezing van Hester IJsseling. Vriendelijke groet, Bert Delhaas

Miranda Verschure - 02 februari 2020

Dit geeft mij hoop en motivatie om.door te gaan met mijn opleiding leerkracht basisonderwijs. Dit is waar het in de basis omgaat en waar je altijd op terug moet komen. Elke dag weer. Is het mogelijk om de lectorale rede te ontvangen.

Anja van Donselaar - 02 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale rede van Hester IJsseling. De bewerking ervan in Trouw is zeer inspirerend. Hartelijk dank

Vergeer Jos - 02 februari 2020

Na lezing van het essay van Hester IJsseling in Trouw, ben ik benieuwd naar haar lectorale rede. Ik verzoek u om toezending.

Trudy Willems - 02 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale rede van Hester IJsseling. Prachtig essay in Trouw!

Jeannette Meijer - 02 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale rede na het inspirerend essay in Trouw van 01/02

Aleida Bakker - 02 februari 2020

Graag ontvang ik de lectorale rede van Hester IJsseling na het lezen van haar essay in Trouw. Ik wil graag meewerken aan de bewustwording van het met aandacht aanwezig zijn die onderbrekingen veroorzaken. Alvast hartelijk bedankt.

Betsie Govers - 01 februari 2020

NAV het artikel in Trouw ontvang ik graag de lectorale rede van Hester Ijsseling. Hartelijk dank

Ada ter Maten - 01 februari 2020

Heel graag wil ik de lectorale rede ontvangen, na het inspirerend essay in Trouw vandaag.

Gerdien kapitein - 01 februari 2020

NAv het artikel in Trouw ontvang ik graag de lectorale rede bezield en bezielend onderwijs van Hester IJsseling Met vriendelijke groet Gerdien kapitein

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.