DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

donderdag 23 april 2015

BLOGTIPS

Hartger Wassink

Vroeger, voor het digitale tijdperk, waren de mogelijkheden om te horen over nieuwe ideeën, recent onderzoek en andere nieuwtjes beperkt tot vakbladen en wat rubriekjes in tijdschriften en kranten. Dat is nu wel anders: een overvloed van weblogs is dagelijks beschikbaar om de hoogte te blijven van alles wat blijkbaar de moeite waard is, om onder de aandacht te worden gebracht. In dit oerwoud van mogelijkheden willen we u graag helpen door in iedere nieuwsbrief een of meer weblogs te noemen die het volgens ons waard zijn te bezoeken. Dit keer een tweetal blogs: het Blogcollectief Onderzoek Onderwijs en Hetkind.org.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs (http://onderzoekonderwijs.net) is een mooi voorbeeld van de democratiseringsgolf in professionele ontwikkeling. Het weblog wordt bijgehouden door een informeel verband van docenten en onderzoekers, dat een paar jaar geleden constateerde dat een goed geïnformeerd, praktijkrelevant weblog over relevant (internationaal) onderwijsonderzoek nog ontbrak. En dus was het snel opgericht. Gezien de ruim 2700 volgers voorziet het inderdaad in een behoefte. Een goed voorbeeld van een stuk op dit weblog is een artikel over manieren om creativiteit te meten: http://onderzoekonderwijs.net/2013/02/09/nieuwe-formatieve-toetsen-om-creativiteit-te-meten/. Het is precies het type stuk dat voor een vakblad misschien te specifiek is, maar voor schoolleiders en leraren die met het thema creativiteit bezig zijn, juist een heel geschikte bron om zich nader in te verdiepen.

Hetkind.org (http://www.hetkind.org/) is een weblog in de traditionele zin van het woord: dagelijks verschijnen hier meerdere stukjes die vrijwel altijd verwijzingen zijn naar stukken die al elders verschenen zijn. De auteursvormen een gevarieerde groep van leraren, schoolleiders, ouders, bestuurders, adviseurs en wat je nog meer aan betrokkenen in het onderwijs hebt. De doelgroep is al even gevarieerd. Sommige stukken zijn doorwrochte analyses, andere zijn wat luchtiger. Soms is het een gedicht, soms een vlammend betoog. De rode draad van de website is inspiratie bieden voor iedereen die werkt aan goed onderwijs. Hetkind.org is als initiatief van NIVOZ onafhankelijk en hoewel er wel aan de hand van zeven principes expliciet positie wordt gekozen, laten de bijdragen een brede staalkaart aan ideeën, meningen en ervaringen zien. Die grote variatie aan artikelen is zowel de grote kracht, als wellicht de zwakte van hetkind.org. Het is vrijwel ondoenlijk om alles te lezen wat erop verschijnt. Maar als inspiratieplatform om zomaar eens wat op te grasduinen voor inspiratie of onderbouwing voor een eigen idee is het heel geschikt.
 



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.