Nieuws

Nieuwsbrieven202120202019 20182017
 Februari FebruariFebruariFebruariFebruari
  MeiMeiMeiMei
  SeptemberAugustusSeptemberAugustus
  NovemberNovemberNovemberNovember


maandag 08 februari 2021

Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur

Leestip

Arie Olthof

Op basis van het dagboek dat Cordula Rooijendijk in haar eerste jaar als directeur van een montessori-basisschool in Amsterdam bijhield, schreef ze Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur. Best een saaie titel voor een boek dat totaal niet saai is. Dat komt in de eerste plaats door het uitermate leesbare proza van Rooijendijk, die al meer boeken op haar naam heeft staan. Ze past een aantal literaire trucs toe, waardoor je als lezer bij de les blijft. Bovendien schroomt ze niet voor humor en (zelf)relativering. Belangrijke thema’s voor een basisschooldirecteur, zoals het lerarentekort, weet ze feitelijk en verhelderend in een breder perspectief te plaatsen – dat zal de gepromoveerde wetenschapper in haar zijn.

Dat het boek niet saai is, heeft natuurlijk ook te maken met wat een schooldirecteur van dag tot dag meemaakt: never a dull moment: gedoe met ouders, gedoe om alle klassen bemenst te krijgen, gedoe met externe instanties en autoriteiten, enzovoorts. Dat maakt Een jaar uit het leven bovenal een heel herkenbaar boek, aldus desgevraagd drie schoolleiders uit mijn directe omgeving. Dat is een fraaie aanbeveling voor het boek; misschien niet zozeer voor andere schooldirecteuren om het te gaan lezen, maar des te meer voor professionals bij instanties rond en voor het basisonderwijs, die het scholen gemakkelijker zouden moeten maken in plaats van moeilijker, wat ze nu al vooral lijken te doen. Want dat is wat Rooijendijk pijnlijk duidelijk maakt: hoe iedereen voor de oplossing van allerlei maatschappelijke vraagstukken naar het onderwijs wijst, zonder enig besef van de (on)mogelijkheden van scholen.

Nu zal Rooijendijk het niet snel over “onmogelijkheden” hebben, of over “gedoe”. Veel van het dagelijkse “gedoe” is inherent aan het werken in een school, dus als je het als zodanig ervaart, ben je wellicht op de verkeerde plek. Dat is Rooijendijk zeker niet. Natuurlijk verzucht ze wel eens als ze weer eens te maken krijgt met onnadenkendheid of onverschilligheid, maar over het algemeen blijft ze bewonderenswaardig positief en gaat ze met aanstekelijk optimisme ieder nieuw probleem weer te lijf.

Het boek is pre-corona. Hoe zou het Rooijendijk sinds maart 2020 zijn vergaan? Heeft ze weer een dagboek bijgehouden als basis voor een mogelijk vervolg? Hoe hebben de gemeentelijke en landelijke instanties de school door de coronapandemie geholpen? Ik vrees dat ik het antwoord wel weet, maar toch ben ik nieuwsgierig naar Rooijendijks wederwaardigheden.

Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur, best een saaie titel dus, maar ook een titel die volledig duidelijk maakt waar het boek over gaat, net zoals het al lezend duidelijk wordt waar Rooijendijk voor staat: voor de leerlingen en voor de medewerkers. Ik gun hen dat ze nog er nog een tijdje directeur blijft. Maar ongetwijfeld leidt een publicatie zoals Een jaar uit het leven tot landelijke belangstelling. Als dat er bijvoorbeeld toe leidt dat Rooijendijk gaat bijdragen aan Slobs nationaal plan voor het onderwijs na corona, gun ik ons dat wellicht nog iets meer.

Rooijendijk, C. (2020). Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur. Amsterdam: Atlas Contact.


Arie Olthof
DNM-redacteur
arie@olthofonderwijs.nl


 



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.