Nieuws

Nieuwsbrieven20202019 20182017     
 FebruariFebruariFebruariFebruari     
  MeiMeiMei     
  AugustusSeptemberAugustus     
  NovemberNovemberNovember     


dinsdag 11 februari 2020

Leestip

Catharsia

Hartger Wassink

Catharsia is de titel van het boek waarin Sjef Drummen de hele geschiedenis van Agora en Niekée (de voorloper van Agora) uit de doeken doet. Catharsia is een hoogst-persoonlijk verslag van Drummens achtergrond, hoe die hem gevormd heeft in zijn opvattingen over onderwijs. 

En het is óók een nauwkeurige beschrijving van een samenhangend, onderbouwd en reëel-bestaand alternatief voor de langslepende, diepgaande systeemfouten in ons onderwijs. Die beschrijving van Agora, en waarom het zoveel problemen tegelijk oplost, kan op waarde worden geschat, juist omdat Sjef Drummen zijn persoonlijke verhaal vertelt. De term “mayonaise-hersenen” uit de ondertitel heeft sommigen woedend gemaakt. Zo woedend zelfs dat ze alleen daarom al niets van Agora willen weten, en Catharsia nooit zullen lezen. Maar als je Catharsia leest, dan zul je zien dat Drummen deze term gebruikt om mensen, leraren vooral, anders te laten kijken.

Agora is weliswaar geschraagd op zowel recente inzichten in de neuropsychologie als de motivatietheorie (in Catharsia wordt hier een apart hoofdstuk aan gewijd), maar ‘bewezen’, in de zin dat het tot betere uitkomsten zou leiden, is het niet. De examenresultaten zijn hoogstens vergelijkbaar met andere scholen, dus Agora imponeert niet op de gangbare maatstaven voor goed onderwijs. Maar juist hier laat Catharsia zijn waarde zien, omdat het die discussie niet aangaat. Het probeert het gesprek over goed onderwijs vanuit een veel breder perspectief te voeren. Over goed onderwijs kunnen we alleen spreken, als we op het niveau van onze waarden in dialoog komen. Daarvoor is een manier van kijken nodig die niet fragmenteert, maar de heelheid van menselijke ontwikkeling intact laat. Dat lukt alleen als we verhalen met elkaar delen, en daarin onszelf laten zien. Catharsia is zo’n verhaal. Sjef Drummen geeft zijn persoonlijke visie en verantwoordt zijn keuzes. Of dat de juiste waren? Dat is aan de lezer.

Deze recensie is in een langere versie eerder verschenen op onderzoekonderwijs.net

Drummen, S. (2019). Catharsia. Het anti-mayonaise-boek ter voorkoming en bestrijding van educatieve alzheimer. Roermond: Stichting Onderwijs Midden-Limburg



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.