DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
LEIDERS GEZOCHT!
Hartger Wassink
Mijn oproep over voorbeelden van leiderschap in de school leidde tot een paar prachtige voorbeelden, die me toegestuurd werden. Over leerlingen die bij de rector komen met een voorstel komen om op een andere manier met cijfers en toetsresultaten om te gaan, die tot meer leermotivatie leidt. Of twee leerlingen die aanbieden zelf de huiswerkbegeleiding op te zetten in de school en alles regelen: planning, inhoud en financiën. Het zijn prachtige voorbeelden, omdat ze laten zien dat we ons moeten realiseren dat de creativiteit van mensen (dus ook leraren en leerlingen) oneindig is. En dat we hun betrokkenheid bij het oplossen van problemen in de school nooit moeten onderschatten.
Ik eindigde mijn vorige column met de vraag wat scholen nu moeten doen, om goede leiders van hun leerlingen te maken. De vraag ligt aan de ene kant voor de hand: de ruimte geven natuurlijk. Maar is aan de andere kant misschien ingewikkelder dan je denkt. Want er zijn prachtige voorbeelden van leerlingen die onverwachte, geweldige initiatieven nemen, maar je kunt er niet vanuit gaan, dat alle initiatieven vanzelf goed zijn.
Met andere woorden: het geven van ruimte aan leerlingen maakt nog geen leiders van ze. Het lijkt wel of het alleen goed gaat, als ze al leiders zijn. Maar dat worden ze niet vanzelf. En daarmee zijn we bij de vraag, of leiders worden geboren of gemaakt. Die vraag staat centraal in mijn column in de volgende uitgave van De Nieuwe Meso. Als u daar nu al ideeën over heeft, of, nog beter: goede voorbeelden, dan hou ik me aanbevolen!
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem