DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

vrijdag 03 februari 2017

Leren werken en werkend leren in de TechniekFabriek

Signalement

Anneke Westerhuis, redacteur DNM

Van den Berg, J., L. de Jong, A. Hoeve, I. Zitter, E. Aalsma (2016). leren werken en werkend leren in de TechniekFabriek. ’s-Hertogenbosch: ecbo.

Heel geleidelijk verandert het middelbaar beroepsonderwijs. Na de met veel gedoe omgeven invoering van competentiegericht onderwijs, voor het ministerie van OCW zelfs aanleiding om het gebruik van de term te ontmoedigen, wordt nu achter de schermen een nieuwe opzet van het beroepsonderwijs uitgewerkt. Een opzet die het kernprobleem van dat onderwijs moet oplossen: de scheiding tussen het leren van de praktijk en van de theorie van het beroep. Hoe ziet een opleiding eruit waarin het leren van praktische vaardigheden en de kennis die een beroep vraagt in de beleving van leerlingen in elkaar overlopen? In de woorden van de bedenkers van het concept: ‘het ontwikkelen van een hybride leeromgeving waarin het leren binnen een schoolse context en werkplekervaringen zijn verweven’.

 De kern van het concept is dat je het uitoefenen van een beroep leert in en met de praktijk én door het verwerven van kennis. Dat kan in de echte beroepspraktijk én in voor het leren speciaal ingerichte omgevingen. Als je je deze leer- en omgevingsaspecten als dimensies voorstelt heb je vier kwadranten. De kunst is ze alle te ‘vullen’ en te verbinden. Dit is een opgave waar docenten en onderzoekers, met medewerking van bedrijven in de regio, samen aan werken. Om bij actuele ontwikkelingen aan te kunnen sluiten, maar ook in praktische zin. Leeropdrachten in de stages zijn onderdeel van de hybride leeromgeving.

 Dat hybride leeromgevingen ook de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven kunnen overbruggen bewijst het voorbeeld van NedTrain. Deze NS-dochter haalde een paar jaar geleden de krant met de mededeling dat, omdat het mbo niet kon leveren, ze weer een bedrijfsschool oprichtten. In werkelijkheid is deze bedrijfsschool een samenwerkingsverband is van NedTrain en twee roc’s waarin volgens de principes van de hybride leeromgeving wordt opgeleid. De bedenkers hebben zich verenigd in de Hybride Alliantie; een samenwerkingsverband waar onder meer de hogeschool Utrecht, de hogeschool Arnhem Nijmegen en ecbo deel van uitmaken. 



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.