DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

vrijdag 04 november 2016

Meer maatwerk mogelijk maken

Vooruitblik DNM 3.4

Arie Olthof, bestuurssecretaris bij CKC Drenthe en zzp’er

“Leerstof- versus leerlinggericht”. Die dichotomie gebruiken we al heel lang in het onderwijs op allerlei momenten. We hebben het bijvoorbeeld over leerstofgerichte docenten, een leerlinggerichte school; onderwijsvernieuwers willen scholen leerlinggerichter maken, waarna tegenstanders hun verontrusting uitspreken dat dat ten koste zal gaan van de leerstof, enzovoorts. Ondertussen groeit de aandacht voor gepersonaliseerd onderwijs, wat de vraag oproept of de aloude tegenstelling leerstof- versus leerlinggericht binnenkort onbruikbaar zal zijn: gepersonaliseerd onderwijs betekent immers dat het onderwijs voor wat betreft inhoud en vorm veel meer op maat van de individuele leerling wordt gesneden. Met andere woorden: gepersonaliseerd onderwijs is leerling- én leerstofgericht.  Zo geformuleerd klinkt het best aannemelijk en ook wel aantrekkelijk, maar de praktijk is natuurlijk een stuk weerbarstiger. Meer maatwerk voor leerlingen vergt ontwikkeling van inhoud, didactiek, docentcompetenties, (ict)middelen, processen en organisatie. Bovendien roept het de vraag op wat gepersonaliseerd onderwijs betekent voor de pedagogische opdracht van het onderwijs. Genoeg aanleiding dus om in DNM 3.4 de focus te richten op gepersonaliseerd onderwijs, met artikelen over:

  • personaliseren vanuit pedagogisch perspectief;
  • Kunskapsskolan: de didactiek van het personaliseren;
  • personaliseren en de nieuwe profielen in het vmbo;
  • ervaringen en opbrengsten van de Leerlabs van Leerling2020, een project in opdracht van de VO-raad als onderdeel van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT;
  • communicatie bij onderwijsvernieuwing.

In het magazinedeel artikelen over strategisch HRM, de interne dialogen van schoolleiders, de school als lerende organisatie en professionele leergemeenschappen.



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.