Nieuws

donderdag 28 januari 2016

Over ons onderwijs in 2032

DNM Actueel - Klaas Pit

Het mag dan voor een kwartaalblad als DNM lastig zijn om in te kunnen spelen op de actualiteit, in deze nieuwsbrief mag het rapport van de commissie Schnabel niet klagen over aandacht. Bovendien heeft DNM in de afgelopen drie jaren ruimschoots aandacht besteed aan enkele kernthema’s die terecht ook volop aan de orde komen in Ons onderwijs2032. Ik denk daarbij aan de betekenis van persoonsvorming in de DNM Focus over de ideeën Gert Biesta (september 2015),  de artikelen over het creëren van maatschappelijke meerwaarde in de school (juni 2014) en over de school als professionele leergemeenschap (maart 2014).

“Inspireert het eindadvies van het platform onderwijs2032 u?”, vroeg ik een rector van een grote scholengemeenschap, enkele dagen na het verschijnen van het eindrapport. “Daagt het u uit om er binnen en buiten uw school mee aan de slag te gaan?” Het antwoord was een volmondig “Ja!”: “Het krachtige pleidooi voor een uitdagend kerncurriculum spreekt mij enorm aan. Vooral ook omdat het ruimte geeft aan de scholen en de leraren om nog mooier onderwijs te maken. En daarvoor biedt het eindadvies herkenbare en relevante richtlijnen met naast kennisontwikkeling ook aandacht voor maatschappelijke vorming en persoonsvorming om, zoals het eindadvies zo mooi zegt, vaardig, waardig en aardig te kunnen zijn voor jezelf en je omgeving.” De betreffende rector kijkt met hoge verwachtingen vooruit naar het vervolg op dit eindadvies en spreekt de wens uit dat er ook inderdaad werk wordt gemaakt van een professionele interactie tussen alle betrokkenen met “daarin een hele stevige rol voor de leraren. Binnen mijn school ga ik daarvoor in ieder geval alle ruimte vrijmaken.”

Naar aanleiding van dit korte onderhoud met deze enthousiaste rector moest ik terugdenken aan het mooie tweeluik over het curriculum, dat Rob Diephuis (deel1) en Rob Knoppert (deel 2) hebben geschreven in DNM van september 2014. In zijn deel beschrijft Rob Diephuis vijf soorten gesprekken die (in de scholen) kunnen worden gevoerd over de vraag ‘hoe weten leraren wat er geleerd moet worden en wat hebben ze er zelf over te zeggen?’.   In zijn bijdrage aan het tweeluik gaat Rob Knoppert ruim tien jaar na zij Edutopia opnieuw in op de vraag hoe een nationaal curriculum eruit zou kunnen zien voor kinderen van 4 tot 15 jaar. Aan de hand van deze vraag maakt hij een “klein begin met het nationale curriculum” voor 12.000 uren onderwijs. Kennisontwikkeling, maatschappelijke vorming en persoonsvorming komen daarbij ook aan de orde. Maar, aldus Knoppert, er is meer.

Het is de moeite waard om tegen de achtergrond van Ons onderwijs2032 beide artikelen te (her)lezen.

  • Het ongrijpbare leerplan - Een nationaal curriculum? - deel 1 van een tweeluik
    Rob Diephuis
    DOWNLOAD GRATIS
  •  

    Veel curriculum, maar niet zo nationaal - Een nationaal curriculum? - deel 2 van een tweeluik
    Rob Knoppert
    DOWNLOAD GRATIS

     



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.