DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Retteketet! Wat een voorleespret!
Column
Jasmijn Kester, bestuurder SARO 'Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs'Recent las ik voor aan leerlingen van groep 1: Retteketet! We gaan nog niet naar bed! Een ‘eigenwijs’ verhaal over dieren die niet naar bed willen gaan. De kinderen deelden met mij wat ze doen als ze geen zin hebben om naar bed te gaan. Echte ervaringsdeskundigen, met genoeg tips en smoesjes!
Met dat voorlezen lever ik ook een bijdrage aan het onderwijsproces. De leerkracht heeft even de tijd om te observeren, ander werk te doen en of om mee te doen met de klas tijdens het voorlezen. Ik ervaar het voorlezen als een feestje en ik word ook dikwijls geraakt door de mooie, ontluikende reacties van de leerlingen. Ik krijg een impressie van het taalaanbod in de klas, op onze scholen en achterhaal snel waar de uitdagingen liggen voor de leerkrachten als het gaat om het goed kunnen uitvoeren van je professie.
Voorlezen, aldus de Onderwijsraad in Lees! Een oproep tot een leesoffensief (2019), is een essentieel onderdeel van taalontwikkeling en leesbevordering. De raad pleit voor een krachtige en samenhangende aanpak om de leesmotivatie bij jongeren te bevorderen. Voorlezen is trouwens niet alleen belangrijk voor jonge kinderen, maar ook voor oudere. Het helpt hen met complexe teksten en verhoogt hun leesniveau. Dit is vooral belangrijk omdat jongeren steeds minder tijd besteden aan diep lezen, wat hun leesvaardigheid negatief beïnvloedt.
Daarnaast benadrukt de Onderwijsraad in het advies Taal en rekenen in het vizier (2022) dat taalontwikkeling, waaronder voorlezen, verankerd moet worden in alle vakken. De raad pleit voor samenwerking tussen scholen, bibliotheken en ouders om een rijke leesomgeving te creëren, waarbij voorlezen helpt bij het verbeteren van de taalbeheersing en het versterken van de leescultuur.
Prioriteit
Taalvaardigheid en het leesplezier bevorderen is in het kader van ‘Goed Onderwijs voor ieder kind’ een topprioriteit op de scholen van SARO oftewel ‘Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs’, een onderwijsorganisatie met 52 scholen voor primair- en voortgezet onderwijs in Rotterdam e.o. We werken samen met onze schoolleiders, leerkrachten, ouders/verzorgers, ondersteuners, pedagogisch medewerkers, experts binnen SARO en buiten SARO om deze doelen te realiseren. Een inspirerend samenwerkingsvoorbeeld met partners in de stad is het volgende. De gemeente Rotterdam heeft in het kader van het Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid voor de periode 2024-2028 een subsidie verleend aan kenniscentrum Actief Ouderschap en de Hogeschool Rotterdam voor de doorontwikkeling van Thuis in Taal op onze Rotterdamse scholen, een aanpak die ontwikkeld is door lector Martine van der Pluijm. Een aantal van onze scholen zal daarin participeren om het belang van de thuistaal in de opvoeding en het onderwijs aan het jonge kind nog meer aandacht te kunnen geven en het evidence informed werken op dit vlak steviger vorm te geven. Uit ervaring weet ik en onderzoek bevestigt dit, dat we beter kunnen aansluiten bij de thuisomgeving van kinderen en dat we thuistaal beter kunnen benutten, om de taalvaardigheid bij onze leerlingen en het leesplezier nog beter te bevorderen.
Goed onderwijs voor ieder kind, daar is iedereen het mee eens. Taalvaardigheid en leesplezier bevorderen als onderdeel van dat bovenliggende doel is ook helder. Maar het vertalen naar een visie, strategie, beleid, integrale aanpak met een aanbod, gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek, getoetst en bijgesteld in de praktijk in samenwerking met de leerkrachten, schoolleiders, professionals, ouders en verzorgers, leerlingen – dat alles is cruciaal om ons onderwijs iedere dag een beetje beter te maken.
Harmen van Straaten,
Retteketet! We gaan nog niet naar bed! Uitgeverij Leopold.
Jasmijn Kester
Vice-voorzitter CvB SARO
j.kester@kindenonderwijsrotterdam.nl