Nieuws

Nieuwsbrieven20202019 20182017     
 FebruariFebruariFebruariFebruari     
 MeiMeiMeiMei     
 SeptemberAugustusSeptemberAugustus     
  NovemberNovemberNovember     


vrijdag 28 augustus 2020

Sprongen

Blogtip

Hartger Wassink

Passend Onderwijs, zo bleek uit een onlangs verschenen evaluatiestudie, is als beleidsinitiatief gelukt, maar we weten niet wat het heeft opgeleverd voor de leerlingen. Dat vond ik een vreemde conclusie. Hoe kun je nu zeggen dat doelstellingen gehaald zijn, als je niet weet of de leerlingen om wie het gaat, er ook beter van geworden zijn? Als ouder ben ik zelf ook betrokken geweest bij Passend Onderwijs. Onze zoon liep na jaren worstelen vast op school, en kwam thuis te zitten. We hebben in de loop der jaren veel, heel veel gesprekken gevoerd met professionals, die allemaal met de beste bedoelingen probeerden de situatie op te lossen. De meeste tevergeefs.

Zo’n situatie brengt heel wat te weeg in het gezin, en ik heb in de loop der jaren in een serie stukjes mijn gedachten daarover op papier gezet. Die stukjes verschenen het afgelopen jaar op het weblog https://zoonliefdoetexamen.blog. Zo werkt dat bij mij: als er dingen zijn die ik niet begrijp, dan ga ik daar over schrijven. Inmiddels gaat het een stuk beter met zoon. Het schrijven erover heb ik niet meer nodig. De stukjes die ik geschreven heb, heb ik samengebracht in een bundel met de titel Sprongen. Ik heb in de stukjes steeds geprobeerd weg te blijven van simpele oplossingen, en een te makkelijk antwoord op de ‘schuldvraag’. Onderwijs is complex, mensen die beweren te weten hoe het zit zijn er al genoeg, en ik vond dat er vooral behoefte is aan meer verhalen over hoe het nu eigenlijk gaat, in de dagelijkse praktijk van het passend onderwijs.

Als ik toch een conclusie moet trekken, en een voorzichtige suggestie moet doen, na vijf jaar ervaring en tientallen stukjes, is dat we meer gebruik kunnen maken van de eigen verantwoordelijkheid en ontwikkelingskracht van leerlingen. Daarvoor is tijd, ruimte en oprechte aandacht nodig. Die maken we vaak niet. Sterker: veel inspanningen die we wel verrichten, nogmaals: met de beste bedoelingen, lijken juist de ruimte voor de eigenheid van leerlingen te verkleinen. En maken de situatie zo eerder erger, dan dat ze tot verbetering leiden. Hopelijk inspireert dit boekje tot het maken van ruimte, om meer te vertrouwen op leerlingen zelf. Zodat we over enkele jaren kunnen zeggen, dat ook leerlingen erop vooruitgegaan zijn met Passend Onderwijs.

https://professioneledialoog.nl/hartger-blogt/sprongen-over-een-thuiszitter-en-hoe-het-verder-ging/

 

Hartger Wassink
zelfstandig adviseur (bestuur, leiderschap toezicht)
hwassink@professioneledialoog.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.