DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

maandag 05 februari 2024

Effectief leesonderwijs

Zeer korte beschouwing

Hartger Wassink, zelfstandig adviseur

Effectief leesonderwijs, kent u die uitdrukking? Toen ik er onlangs weer over las, vanwege de PISA-paniek, moest ik denken aan de studenten die ik lesgaf op de universiteit, 25 jaar geleden, en die me vertelden dat ik niet zomaar een boek op de literatuurlijst mocht zetten. Vanwege de studeerbaarheid moest ik vooraf precies aangeven om welke bladzijden het ging. Als product van de 'begrijpend lezen'-generatie hadden ze effectief lezen geleerd: hoe minder, hoe beter. Als universitair doorgeselecteerde studenten waren ze de effectiefsten. Met gele stift markeerden ze signaalwoorden en sleutelzinnen en negeerden de rest. Dor hout.

Later kwam ik in de redactie van dit blad. Ik ontdekte dat veel onderwijsprofessionals zelf nauwelijks lezen. Niet effectief voor het werk, dus waarom zouden ze?

Willen we kinderen weer laten lezen, dan zullen we zelf het voorbeeld moeten geven. Lezen omdat we er voldoening aan ontlenen, niet omdat het effectief is.

 

Hartger Wassink
Zelfstandig adviseur (bestuur, leiderschap, toezicht)
post@hartgerwassink.nl

 

#comments#
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.