Nieuws

Nieuwsbrieven20202019 20182017     
 FebruariFebruariFebruariFebruari     
  MeiMeiMei     
  AugustusSeptemberAugustus     
  NovemberNovemberNovember     


Pagina:1|2|3|...|16|
11 februari 2020

Weggeefactie: Beter presteren op school

Wat werkt wel! Wat werkt niet!

Als bestuurder, directeur, leerkracht of ouder wil je effectief onderwijs. Dat wil zeggen: onderwijs waarvan is gebleken dat het de leerlingen motiveert om te leren, waardoor hun leerprestaties toenemen. Een van de factoren die de effectiviteit van het onderwijs bepaalt, is de manier waarop een leerkracht les geeft. Naarmate die meer...


11 februari 2020

Bij wijze van vooruitblik op DNM 7.1

Gewoonlijk vindt u op deze plek een Vooruitblik op de inhoud van het komende nummer van DNM. Dit keer pakken we het anders aan. Niet omdat de inhoud van het komende nummer er zich niet voor zou lenen; daarvoor is bijvoorbeeld het thema van het Focusdeel, Kansengelijkheid, te actueel en te belangrijk. De reden is een heel andere. Een van de...


11 februari 2020

Het ondertussen

Column

'Alleen met je hart kun je echt zien; wat essentieel is, is onzichtbaar voor het oog.’ Antoine de Saint-Exupéry Ondertussen wacht ik op het perron al zittend op het bankje. Ik ga op reis en kom niet meer terug. Een andere machinist mag deze trein de komende jaren naar de volgende bestemmingen brengen. De koers is...


11 februari 2020

Blogtip februari 2020

Edualdo

Al sinds de komst van internet zijn de verwachtingen torenhoog als het gaat om kennisdelen en -uitwisseling. Na zo’n 30 jaar experimenteren moeten we constateren dat misschien alleen Wikipedia die verwachtingen heeft waargemaakt. Verder is het toch wat behelpen gebleven. Op Twitter is de zuurgraad hier en daar gestegen tot een niveau...


11 februari 2020

Leestip

Passend onderwijs: na vijf jaar nog steeds in de steigers …

Voor mij op tafel liggen twee recent verschenen boeken over passend onderwijs. Ik moet iets overwinnen om te beginnen met lezen. In 2013 en 2014 was ik als procesbegeleider betrokken bij de invoering van passend onderwijs VO in een aantal regio’s met een hoge negatieve verevening. Al snel bekroop me destijds het gevoel of we wel de...


11 februari 2020

Leestip

VIN

Onderwijsonderzoekers brengen op gezette tijden in beeld hoe leraren hun werk ervaren. Nuttig werk, daar niet van, maar omdat dat in wetenschappelijke publicaties nu eenmaal zo hoort, levert het altijd wel tamelijk abstracte beelden op. Het echte leven klinkt er hooguit in een enkel woordelijk citaat in door. Wat dat betreft is een roman in...


11 februari 2020

Leestip

Catharsia

Catharsia is de titel van het boek waarin Sjef Drummen de hele geschiedenis van Agora en Niekée (de voorloper van Agora) uit de doeken doet. Catharsia is een hoogst-persoonlijk verslag van Drummens achtergrond, hoe die hem gevormd heeft in zijn opvattingen over onderwijs. En het is óók een nauwkeurige beschrijving van...


11 februari 2020

Leestip

Wanneer krijgen we weer les?

Nieuwsgierig geworden door de commotie rond de schorsing van de auteur las ik ‘Wanneer krijgen we weer les? van Paula van Manen. Het eerste dat na lezing in je opkomt is dat de bestuurders van ROC Nijmegen zich veel publicitaire ellende hadden kunnen besparen als ze haar in dienst hadden gehouden. Al was het alleen maar om te voorkomen...


11 februari 2020

Leestips

Verwarrende tijden

Het zijn verwarrende tijden. Te veel orde en regels. Te weinig creativiteit en te veel angst voor het nieuwe. Te veel markwerking en onbetwistbare groei. Te weinig duurzaamheid. Te veel overleven in een overdaad aan informatie. Te weinig rust om naar helderheid op zoek te gaan. Voilà, de contouren van ons huidige tijdsgewricht, volgens...


25 november 2019

Referenties bij focus gedeelte:

December-editie De Nieuwe Meso 2019-04

Bijgaand treft u een overzicht van de referentie die horen bij de artikelen uit het focusgedeelte "onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk" van de decemberuitgave van De Nieuwe Meso. /public/files/referenties_focus_december.pdf


Pagina:1|2|3|...|16|

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.