Nieuws

Nieuwsbrieven202120202019 20182017
 Februari FebruariFebruariFebruariFebruari
  MeiMeiMeiMei
  SeptemberAugustusSeptemberAugustus
  NovemberNovemberNovemberNovember


Pagina:1|2|3|...|21|
08 februari 2021

Interessante tijden

Redactioneel

We leven in interessante tijden. Ze maken immers een aantal urgente maatschappelijke kwesties nog eens extra urgent. Uiteraard ook in onderwijs. Zoals intussen al herhaaldelijk is geconstateerd neemt door de coronacrisis de kansenongelijkheid toe en dat zegt wel iets over de kwaliteit van ons onderwijs. Daarnaast laat de afloop van de...


08 februari 2021

Leiderschapsqueeste naar goed werk, dat goed is, goed doet en goed voelt

Column

Circa een jaar ben ik nu werkzaam als bestuurder van een stevige onderwijsorganisatie, de KPOA Amersfoort e.o. Bij de start gaf ik me honderd dagen om de organisatie goed te leren kennen en zij mij. Dat perspectief werd weggeveegd door de eerste lockdown en nu, bijna een jaar verder, zitten we met elkaar in de tweede lockdown. We maken een...


08 februari 2021

De zijlijn

Een Zeer Korte Beschouwing

Kansrijk adviseren, kent u die uitdrukking? Ik moest daar aan denken toen mij onlangs om advies gevraagd werd. Nu is dat mijn werk, advies geven, dus heel bijzonder is dat niet. Maar hier ging het niet om een professioneel advies, maar om een vraag van mens tot mens. Vanwege corona had zich op zaterdagochtend een rij gevormd voor de...


08 februari 2021

Leraren hebben recht op lerende schoolleiders

Column

De afgelopen weken keek ik net als heel veel mensen in het onderwijs naar Klassen. Een documentaireserie van Human over de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs, opgenomen op een aantal PO en VO scholen in Amsterdam Noord. De belangrijkste boodschap: het mag niet uitmaken waar je wieg staat, iedereen moet dezelfde kansen krijgen om zijn...


08 februari 2021

Vernieuwde beroepsstandaard voor schoolleiders geeft eigentijdse boost aan het waardevolle beroep

Persbericht

Bewust werken aan je eigen professionele ontwikkeling als schoolleider in het voorgezet onderwijs, hoe doe je dat? De vernieuwde Beroepsstandaard schoolleiders VO is bedoeld om schoolleiders hierin te ondersteunen zodat zij gemakkelijk en laagdrempelig zelf aan de slag kunnen. Het is een handzaam, kleurrijk en gemakkelijk te lezen boekje....


08 februari 2021

De dalende kwaliteit van het funderend onderwijs, wie voelt zich nu eigenlijk echt verantwoordelijk?

Beschouwing

Toelichting op het artikel door de redactie van DNM e-magazine “Daar krijgen wij als maatschappij last van” (Inspectie van het onderwijs 2019) Sinds de eeuwwisseling wordt op gezette tijden door uiteenlopende instanties, variërend van inspectie en Onderwijsraad tot WRR en PISA, geconstateerd dat de kwaliteit van ons...


08 februari 2021

Zullen we de trein eens gaan splitsen?

Beschouwing

Nog twee maanden en dan is het alweer een jaar geleden dat we voor het eerst geconfronteerd werden met de effecten van het coronavirus op ons dagelijks leven. Ik merk dat er inmiddels een zekere mate van gewenning optreedt, maar dat de effecten op ons doen en laten en op het onderwijs onverminderd groot zijn. Hoewel er met de komst van vaccins...


08 februari 2021

Uitdrukkingsvaardigheid van beginnende studenten en afstudeerders schiet tekort. Wat doet de minister?

Beschouwing

Ik ga self-fashioning in het gedicht ‘Genoeg is meer’ vanuit twee verschillende perspectieven bekijken. De eerste vorm van self-fashioning die ik ga toepassen, maakt onderscheidt tussen de ‘ik’ als personage en de ‘ik’ als persoon. De tweede vorm van analyse bestaat uit het effect van self-fashioning in het...


08 februari 2021

Weggeefactie: De achterkant van het onderwijs

Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ‘etiketjes’ openen deuren die anders...


08 februari 2021

Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur

Leestip

Op basis van het dagboek dat Cordula Rooijendijk in haar eerste jaar als directeur van een montessori-basisschool in Amsterdam bijhield, schreef ze Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur. Best een saaie titel voor een boek dat totaal niet saai is. Dat komt in de eerste plaats door het uitermate leesbare proza van Rooijendijk, die...


Pagina:1|2|3|...|21|

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.