Nieuws

Pagina:1|2|3|...|9|
11 januari 2017

ProfessioneelBegeleiden.nl in een nieuw jasje!

Na een periode van ontwikkelen en optimaliseren presenteren wij de nieuwe www.ProfessioneelBegeleiden.nl website! De website is in een geheel nieuw jasje gestoken en voorzien van een fris eigentijds design. Ook hebben we een groot aantal technische verbeteringen doorgevoerd waardoor het nog makkelijker wordt uw favoriete content te downloaden....


28 augustus 2017

Leestips augustus 2017

Nadine van Engen (red.) (2017). Wat is goed onderwijsbeleid? Erasmus Universiteit Rotterdam, Bestuurskunde. ‘Wat is goed onderwijsbeleid?’ is de titel van een boekje met essays dat onder redactie van Nadine van Engen een paar maanden geleden werd uitgebracht als spin-off van haar promotieonderzoek naar de aansluiting tussen...


28 augustus 2017

The Creative Classroom

Blogtip augustus 2017

Het contrast tussen het plezier waarmee mijn zoon eindeloos Youtube-video’s bekijkt en de weerzin waarmee hij zijn schoolboeken open doet, is van Grand Canyon-achtige proporties. Het leren van video’s vindt hij blijkbaar prettiger dan het lezen van teksten. En misschien geldt dat niet alleen voor leerlingen, maar ook voor...


24 augustus 2017

Lezers (her)lazen ook

Pedagogische tact

Peter Lourens las Pedagogische Tact, Op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling, onder redactie van Luc Stevens & Geert Bors, Antwerpen/Apeldoorn, 2013 Ooit ben ik, naast mijn studie, ook opgeleid tot leraar Engels. De studie bekostigde ik met lesgeven in een voorloper van het VAVO. Dat was leuk...


24 augustus 2017

Een echte studiereis in het verschiet

Column

Vorig jaar, 20 september: een onderwijsavond over High Tech High op het Vathorst College. Die avond ging bij menigeen het onderwijshart sneller kloppen. En het gesprek kwam op gang over het ‘waarom’ en het ‘waartoe’ van het onderwijs. De avond hadden Elleke Verwaaien en ik georganiseerd. We hadden elkaar zo’n 4...


24 augustus 2017

Vooruitblik op DNM 4.3

“We leven in een tijdperk waarin leiderschap op basis van command & control steeds meer plaatsmaakt voor leiderschap vanuit vertrouwen en verbinding.” Aldus Robert Mentink in het artikel over moreel leiderschap in DNM 4.3, dat 26 september verschijnt. Het is een beetje een sweeping statement, maar als het gaat om de richting...


20 juni 2017

De Nieuwe Meso 2017-02, figuren 3 pag. 31

Figuur 3. Voorbeeldpagina’s uit een schoolvignet: samenvattingen. De twee samenvattende pagina’s communiceren de conclusies voor de school met betrekking tot gespreid academisch leiderschap (l) en kennisbenutting (r).


20 juni 2017

De Nieuwe Meso 2017-02, figuren 2, pag. 30

Figuur 2. Voorbeeldpagina’s uit een schoolvignet. Vlnr: De respondentenpagina laat zien wie aan het onderzoek deelnamen en wat hun betrokkenheid bij onderzoeksactiviteiten is; de pagina teambetrokkenheid laat zien in welke mate de respondenten ervaren dat teamleden betrokken zijn geraakt bij onderzoek in de school. ...


26 april 2017

De Staat van het Onderwijs en herziening van het curriculum

Vooruitblik op DNM 4.2

DNM-hoofdredacteur Arie Olthof blikt vooruit op nummer 4.2 van De Nieuwe Meso, dat eind mei/begin juni zal verschijnen. Maar eerst blikt hij terug op de afgelopen periode, waarin de jaarlijkse Staat van het Onderwijs en de discussie over herziening van het curriculum volop de aandacht trokken. Wil je toch meteen weten wat er in DNM 4.2 staat,...


25 april 2017

Leiderschap voor het onderwijs van de toekomst

Als we willen dat leerlingen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces, dan kan het niet anders dan dat leraren veel ruimte moeten hebben om die leerprocessen optimaal te faciliteren. Als we willen dat curriculumvernieuwing en onderwijsontwikkeling geen eenmalige gebeurtenissen zijn, maar permanente processen, ook dan kan het niet anders...


Pagina:1|2|3|...|9|
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.