Nieuws

 

Pagina:1|2|3|...|23|
28 juni 2021

Vooruitblik op DNM 8.3: Over bestuurders en de bestuurlijke gemeenschap

Redactioneel

De geschiedenis is ongetwijfeld bekend. In de negentiger jaren nam de overheid afscheid van de verzorgingsstaat en koos voor decentralisering. In dat kader werd het bestuur van scholen, tot dan toe veelal in handen van vrijwilligers, geprofessionaliseerd: de overheid importeerde daartoe in de publieke sector een model uit het bedrijfsleven,...


28 juni 2021

Over (be)sturen en leren

Beschouwing

De minister kondigde in mei de opening van de scholen aan. Veel schoolbesturen kwamen daartegen in verweer. De onderwijskwaliteit, de veiligheid en de korte periode tot de zomervakantie waren argumenten die schoolbesturen aanvoerden in hun pleidooi om de scholen half geopend te houden. Maar ging het in wezen wel om de inhoud van die...


28 juni 2021

Wat nou als alles ertoe doet?

Column

Wat nou als alles ertoe doet? Zijn wij hier dan toch voor niets geweest? Ik weet al lang niet meer Maar dat’s precies genoeg Alles is gezegend Misschien komt alles goed En alles heeft een reden Al weet ik vaak niet hoe Ik weet niet wat we doen Het lijkt genoeg Typhoon & Freez – ‘Alles is...


28 juni 2021

Onderwijs is geen interventie

Beschouwing

Jaren geleden hoorde ik iemand klagen over de inefficiëntie die hem in een kleine supermarkt in Madrid was opgevallen. Het stoorde hem dat de caissière de bedragen aansloeg op de kassa, dat het totaalbedrag door een tweede medewerker nagerekend werd, dat ondertussen een volgende medewerker de boodschappen inpakte en dat een vierde...


28 juni 2021

Kansengelijkheid

Een zeer korte beschouwing

Kansengelijkheid, kent u die uitdrukking? Sinds 'Klassen' gaat het woord viraal. De eerdere variant 'kansenongelijkheid' was minder besmettelijk. Kansengelijkheid blijkt zich makkelijker te verbinden met andere thema's in het onderwijsdebat: lerarentekort, grotestedenproblematiek, salariskloof, vroege selectie en...


28 juni 2021

Mijn reis naar Rome

Column

Over verwachtingen gesproken We naderen het einde van dit knotsgekke schooljaar. De veerkracht van veel mensen en zeker ook van de mensen in het onderwijs is behoorlijk op de proef gesteld. Leerlingen, ouders, docenten en schoolleiders moesten voortdurend schakelen om af te stemmen op de ontwikkelingen. De ‘normale’ ingebakken...


28 juni 2021

Gedragsverandering vanuit kwetsbaarheid

Weggeefactie

Geïnspireerd door zijn ervaringen in Amerika richtte Peter Ottens Youth Empowerment Through Sports (YETS) op. Deze stichting helpt kwetsbare jongeren in hun vorming zodat ze een volwaardige rol in de maatschappij kunnen vervullen. YETS biedt jongeren een nieuwe en veilige omgeving, waarin samen gebasketbald wordt, samen wordt gegeten en...


28 juni 2021

Een andere kijk op scholen

Leestip

Geen revolutie maar een evolutie In het derde deel van Een andere kijk op... zoomen Van Kordelaar, De Boer en Althuizen uit. In tegenstelling tot hun eerste en tweede boek, over hoogbegaafden respectievelijk onderpresteerders, gaat Een andere kijk op scholen over alle leerlingen. Het boek heeft als doel een bijdrage te leveren aan de...


28 juni 2021

Introvert leiderschap - De stille kracht van de introverte leider

Leestip

Ze hebben ons nodig Op de omslag Superwoman afbeelden als schaduw van de vrouwelijke variant van ‘de Denker’ en dan het boek ‘de stille kracht van de introverte leider’ als ondertitel geven. Een beetje jammer is dit wel, want zo lijkt dit boek aan te sluiten bij een bekend vertoog over mannelijk en vrouwelijk...


28 juni 2021

Vergader jezelf gelukkig - Zelfhulpboek voor vergaderslachtoffers

Leestip

Een paradoxale titel, dat was de eerste gedachte die bij mij opkwam toen ik dit boek in handen kreeg. Gelukkig worden door vergaderen? Dat wringt, dat gaat niet samen. Toch was ik meteen geïntrigeerd door de titel en het doel van dit boek: vergaderingen beter voorbereiden, uitvoeren en opvolgen. Eenzelfde soort doel streef ik na in mijn...


Pagina:1|2|3|...|23|
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.