Nieuws

Pagina:1|2|3|...|11|
30 april 2018

Vooruitblik op DNM 5.2

Sommige citaten zijn te mooi om maar één keer te gebruiken. Gewoonlijk omdat ze een pregnante verwoording zijn van een mooi idee, een diepe gedachte. Maar soms ook omdat ze zo kernachtig een discutabel punt verwoorden. Zoals het nu volgende citaat van onderwijskundehoogleraar Paul Kirschner dat we in DNM 3.4 al eens gebruikten in...


30 april 2018

Weggeefactie: Stagnatie van professionals

Generiek beleid en algemene maatregelen ten aanzien van employabiliteit, mobiliteit, levenslang leren en duurzame inzetbaarheid lijken in veel gevallen niet de gewenste vruchten af te werpen. Op organisatieniveau zien we dat belangrijke strategische vraagstukken als innovatie, wendbaarheid en ‘organisational health’ het moeilijk...


30 april 2018

Connected Principals

Blogtip mei 2018

De verbonden schoolleider – #slchat als nieuwe virtuele ontmoetingsplek? ‘The reports of my death have been greatly exaggerated’ — ik moest het even terugzoeken, maar de quote is natuurlijk van Mark Twain, de beroemde Amerikaanse 19e eeuwse schrijver. Hij kwam in me op, omdat al zo vaak het einde van Twitter is...


30 april 2018

Lezers (her)lazen ook

Humble Inquiry

Wie herkent niet dat je iemand om raad vraagt en vervolgens een advies krijgt vanuit een vertrekpunt waar je weinig mee kan? Een van de belangrijkste eigenschappen van goed leiderschap is dat je écht kunt luisteren en de goede vragen kunt stellen. Maar in plaats van te onderzoeken wat er werkelijk speelt, worden vraagstukken...


30 april 2018

Leestips mei 2018

Henk Galenkamp & Jeannette Schut (2017). Handboek professionele schoolcultuur. Focus op koers en gedrag. Utrecht: Uitgeverij Pica. In 1996 riep Alex van Emst, toenmalig directeur van het inmiddels ter ziele gegane APS, in Leidinggeven in onderwijsorganisaties het onderwijs op om de gebruikelijke politieke en ambtelijke cultuur om...


26 april 2018

Regionale samenwerking: de volgende stap dient zich aan

In de afgelopen vijf jaar zijn er binnen en vanuit het PO, VO en MBO veel (uiteenlopende) activiteiten ingezet om actiever in te spelen op regionale vraagstukken en uitdagingen. Deze activiteiten zijn grofweg als volgt in te delen. Op basis van eigen initiatieven. Hierbij gaat om activiteiten die scholen zelf ondernemen op basis...


05 februari 2018

Vooruitblik naar DNM 5.1 met als thema governance

Intern toezicht in het onderwijs: herstel van de maatschappelijke verankering of een extra “kleilaag”

Het stichten en besturen van scholen in ons land is lange tijd vooral een zaak van particulier initiatief geweest. Vanuit levens- of wereldbeschouwelijke motieven riepen maatschappelijk geëngageerde burgers verenigingen en stichtingen in het leven die scholen gingen oprichten en inrichten. Mede mogelijk gemaakt door de grondwettelijke...


05 februari 2018

Ook schoolleiders zijn nooit uitgeleerd. Bevorderen van leren en motivatie met didactisch coachen

Column

Without continual growth and progress, such words as improvement, achievement, and success have no meaning. - Benjamin Franklin Je bent nooit uitgeleerd en zeker niet wanneer je in een omgeving werkt waar groeien, leren, leven en werken met elkaar voorop en centraal staan. Als schoolleider ben je onderdeel van deze leer-, werk- en...


05 februari 2018

Omroep onderwijs

Blogtip februari 2018

De podcast is bezig aan een revival. De techniek is al zo oud als het web zelf. In Nederland bleef het lang iets voor nerds of slechts een handige manier om bepaalde radioprogramma’s terug te luisteren. Maar sinds een paar jaar duiken op allerlei thema’s interessante podcasts op: onder andere over wetenschap, sport en...


05 februari 2018

Lezers (her)lazen ook

Niet voor de winst

Martha Nussbaum, Niet voor de winst. Ambo/Anthos, Amsterdam, 2013 In dit prachtige manifest betoogt Nussbaum dat het slecht gesteld is met het onderwijs tot democratisch burgerschap. De ondertitel van het boek luidt: waarom de democratie geesteswetenschappen nodig heeft. Dit verraadt Nussbaums stellingname: zij keert zich mordicus tegen de...


Pagina:1|2|3|...|11|
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.