DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

vrijdag 20 mei 2016

Literatuurlijst focusgedeelte DNM 2016-02 Het opleiden van leraren

 

  • Bakker, A., Zitter, I., Beausaert, S., & Bruijn, E. de (2016). Tussen opleiding en beroepspraktijk. Het potentieel van boundary crossing. Assen: Van Gorcum.
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007). How the world’s best performing school systems come out on top. Londen: McKinsey & Company.
  • Biesta, G. (2011). Het beeld van de leraar: Over wijsheid en virtuositeit in onderwijs en onderwijzen. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 32 (3), 4-11.
  • Biesta, G. (2015a). Het prachtige risico van onderwijs. Culemborg: Uitgeverij Phronese.
  • Biesta, G. (2015b). Wereldgericht onderwijs: vorming tot volwassenheid, De Nieuwe Meso, 2 (3), 64-61.
  • Biesta, G. (2015b). Meten we wat we waardevol vinden, of waardevol vinden wat gemeten wordt. in: Klarus, R. & Beer, F. de (2015). Waar, goed en schoon onderwijs. Leusden: ISVW Uitgevers, 82-101.
  • Beijaard, D. (2009). Leraar worden en leraar blijven. Over de rol van identiteit in professioneel leren van beginnende docenten (intreerede). Eindhoven: Technische Universiteit (- Eindhoven School of Education.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107–128.
  • Borko, H., Jacobs, J., Eiteljorg, E., & Pittman, M. (2008). Video as a tool for fostering productive discussions in mathematics professional development. Teaching and Teacher Education, 24, 417-436.
  • CNV (2011): https://www.cnvo.nl/nc/actueel/nieuws/onderwijs-nieuws/nieuws-details/article/helft-startende-leraren-overweegt-onderwijs-te-verlaten.
  • Dana, N. & Yendol-Hoppey, D. (2014). The reflective educator’s guide to classroom research:  Learning to teach and teaching to learn through practitioner inquiry. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Dana, N. & Yendol-Hoppey, D. (2015). The PLC book. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Diepe, R. van (2014). Verbanden tussen professionele identiteitsspanningen en de leraar‐leerlingrelatie. Masterthesis Onderwijskunde. Utrecht/Helmond: Universiteit Utrecht / Hogeschool de Kempel.
  • Dudley, P. (2014). Lesson Study: Professional Learning for our time. Londen: Routledge.
  • Evers, J. & Kneyber R. (red.) (2015), Het Alternatief II. De ladder naar autonomie. Culemborg: Phronese.
  • Geerdink, G., Geldens, J., Hennissen, H., Katwijk, L. van, Koster, B., Onstenk, J., Pauw, I., Ros, A., Snoek, M. & Timmermans, M. (2015). Kernopgaven bij het opleiden van leraren: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming van leerlingen, studenten en lerarenopleiders. Zie: http://www.lerarenopleider.nl/velon/wp-content/uploads/2015/11/De_kernopgaven_van_de_lerarenopleidingen_20151110-DEF2.pdf.
  • Geldens, J., Groot, T., Bom, P., Schipper, H., & Maanen, N. van. (2015). Persoonlijk Meesterschap op de werkplek. Aanstaande en beginnende leraren leren omgaan met professionele identiteitsspanningen vanuit agency (eindrapportage). Utrecht: Center of Expertise Persoonlijk Meesterschap.
  • Goei, S., Verhoef, N., Coenders, F., Vries, S. de & Vugt, F. van (2015). Een Lesson Study team als een professionele leergemeenschap. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 36 (4), 83-90.
  • Grift, W. van der & Helms-Lorenz, M. (2014). De reductie van de voortijdige beroepsverlating in het voortgezet onderwijs. Nijmegen: Radboud Universiteit.
  • Hennissen, P. (2011). In de nesten werken. Opleiden van leraren op de werkplek. Heerlen: Zuyd (Onderzoek Lectoraat Opleiden in de school).
  • Homan, Th. (2014), Interactieperspectief op leiderschap, De Nieuwe Meso, 1 (4), 28-33.
  • Horn, I. & Little, J. (2010).  Attending to problems of practice: routines and resources for professional learning in teachers’ workplace interactions. American Educational Research Journal, 47 (1), 191-217.
  • Inspectie van het Onderwijs (2011), De begeleiding van beginnende leraren in het voortgezet onderwijs. Den Haag: Inspectie van het Onderwijs.
  • Inspectie van het Onderwijs (2015). Beginnende leraren kijken terug, deel 2: de Tweedegraads Lerarenopleiding. Den Haag: Inspectie van het Onderwijs.
  • Kelchtermans, G. (2004). De kloof voorbij. Naar een betere integratie van theorie en praktijk in de lerarenopleiding. Brussel: Vlaamse Onderwijsraad.
  • Kemmers, P. & Graft, M. van (2007). Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Platform Beta/Techniek, Den Haag. Te downloaden via: http://www.slo.nl/primair/leergebieden/wereldorientatie/natuur/vtb/LOOLbasis.pdf/.
  • Koster, B. (2013). Andere perspectieven. Een blik op het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek (Lectorale rede). Tilburg: Fontys Lerarenopleiding.
  • Krause, U., Palings, H. & Koster, B. (2015). Het mes snijdt aan vele kanten - maar het moet wel geslepen worden. Het vakdidactisch netwerk aardrijkskunde verbonden aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Voorbeeld van een Teacher Community in de praktijk, Tijdschrift voor lerarenopleiders, 36(4).
  • Luin, G. van & Pit, K. (2012). Rijnlands leiderschap. Naar meer verbinding en vertrouwen in vakmanschap. Een verkenning. Meso focus, 87, Deventer: Kluwer.
  • Lewis, C. & Hurd, J. (2011). Lesson Study Step by Step: How Teacher Learning Communities Improve Instruction. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Lomos, C.  (2012). Professional Community and student achievement (Proefschrift). Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
  • Meijer, P. (2014). De docent: sterk in ontwikkeling. Inaugurele rede. Nijmegen: Radboud Universiteit.
  • Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2015a). De waarde(n) van weten. Strategische agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015-2025. Den Haag: Ministerie van OCW.
  • Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2015b). Tweede Voortgangsrapportage Lerarenagenda. Den Haag: Ministerie van OCW.
  • Mommers, J. (2015). Een startende docent op zoek naar zijn persoonlijke professionele identiteit. Script! Talk. Te raadplegen op http://www.script-onderzoek.nl/script-onderzoek/a1132_Een-startende-docent-op-zoek-naar-zijn-persoonlijke-professionele-identiteit.
  • NVAO (2015). Systeembrede analyse HBO-bachelor opleiding tot leraar basisonderwijs. Den Haag: NVAO.
  • Pauw, I., & Lint, P. van. (2014). Ev’n Prakkezer’n. Handleiding voor narratieve reflectie. Zwolle: Katholieke Pabo Zwolle.
  • Pauw, I., Jongstra, W., Looijenga, A., & Lint, F. van (2015). Vierslagleren als middel tot persoonlijke ontwikkeling en schoolontwikkeling in het basisonderwijs. Paper gepresenteerd op het symposium De innovatieve professional, ORD. Zie: http://bit.ly/1TyW0zd.
  • Pillen, M. (2013). Professional identity tensions of beginning teachers (Proefschrift). Eindhoven: Eindhoven School of Education.
  • Ponte, P. (2002). Actieonderzoek door docenten. Uitvoering en begeleiding in theorie en praktijk. Apeldoorn/Leuven: Garant.
  • Popeijus, H. & Geldens, J. (Eds.). (2009). Betekenisvol leren onderwijzen in de werkplekleeromgeving. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
  • Pols, W. (2016). In de wereld komen. Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
  • Priestley, M., Biesta, G. & Robinson, S. (2015) Teacher Agency: Een ecologische kijk op het handelingsvermogen van leraren, in: Evers, J. & Kneyber R. (red.) (2015), Het Alternatief II. De ladder naar autonomie. Culemborg: Phronese.
  • Ruijters, M. & Simons, R. (2015) Professionaliteit. in: Ruijters, M. (red.) & collega’s. Je Binnenste Buiten. Over professionele identiteit in organisaties. Deventer: Vakmedianet, 59-98.
  • Rots, I., Kelchtermans, G. & Aelterman, A. (2012). Learning (not) to become a teacher. A qualitative analysis of the job entrance issue. Teaching and Teacher Education, 28, 1-10.
  • Schildwacht, M. (2012). Learning to notice. Teachers coaching teachers with video feedback (Proefschrift). Enschede: Universiteit Twente.
  • Sherin, M., & van Es, E. (2009). Effects of video club participation on teachers’ professional vision. Journal of Teacher Education, 60 (1), 20-37.
  • Snoek, M., Rijst, R. van der, Verseveld, M. van, Tichelaar, D. & Driel, J. van (2015). Studeren als recht of voorrecht. Wie is er gebaat bij selectie aan de poort? Thema, 2, 61-63.
  • Stepanek, J., Appel, G., Leong, M., Mangan, M., & Mitchell, M. (2006). Leading lesson study: A practical guide for teachers and facilitators. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • TIMSS (2011). TIMSS 2011 International Results in Science: http://timss.bc.edu/timss2011/international-results-science.html.
  • Vereniging van Hogescholen (2015). Lerarenopleidingen 2015-2018. Opleiden voor de toekomst. Den Haag: Vereniging van Hogescholen.
  • Verhoef, N. (2011) De kunst van het lesgeven: lesson study. Nieuw archief voor wiskunde, Ser. 5, vol. 12 (3), 206-209.
  • Verhoef, N. (2013). Leren van wiskundedocenten in een lesson study team, Onderwijs Research Dagen (ORD), Brussel, 29-31 mei 2013, Brussel.
  • VO-raad (2016). Actieplan voor het voortgezet onderwijs. Naar een aantrekkelijk lerarenberoep in een sterke sector. Utrecht: VO-raad. Zie: http://www.vo-raad.nl/userfiles/bestanden/Professionalisering%20docenten/201604_Actieplansterkevo-sector.pdf
  • Vries, S., & Roorda, G. (2015). De ervaren leerzaamheid van Lesson Study. Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2015 (ORD), Leiden, Netherlands.

 

DOWNLOAD HIER DE PDF VAN DE LITERATUURLIJST 

#comments#
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.