DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

vrijdag 30 juni 2023

Over broccoli en technologie

Beschouwing

Emmeken van der Heijden, rector

Kinderen houden over het algemeen niet van groente. Ze eten weliswaar hun bord leeg, maar laten de broccoli veelal liggen. Wat doe je dan als ouder? Je verzint een spelletje, je doet het eten van broccoli zelf voor, je leidt je kind af of je zet tijdsdruk op het leegeten van het bord. Eén ding doen we zeker niet: ons kind overtuigen dat broccoli heel lekker is. Zo’n aanpak is zinloos, dat weten we allemaal.

De maatschappij maakt zich al jaren zorgen over de afnemende belangstelling voor technische opleidingen. Dus zijn er in de loop van de jaren allerlei activiteiten georganiseerd, challenges uitgeschreven en technische bouwpakketten de school binnengereden. Allemaal tot doel om de leerling te overtuigen dat techniek en technologie heel leuk is. Zinloos? Misschien niet volledig, maar de grote belangstelling voor techniek blijft uit. Hoe zou dat komen?

Inmiddels kampen niet alleen de technische opleidingen met te weinig aanmeldingen. Hetzelfde geldt ook voor de lerarenopleidingen en de opleidingen in de zorg. En van de studenten die zich uiteindelijk aanmelden valt in het eerste of tweede studiejaar het gros weer af. Het probleem is vele malen groter dan de techniek alleen.

De vraag is vervolgens welke aanpak hier zinvol is. Want één ding moge duidelijk zijn, overtuigen dat jouw opleiding en sector de leukste is levert te weinig op. Maar hoe dan wel? Daarvoor gaan we het beste te rade bij de generaties die nu gaan kiezen en die dat in de nabije toekomst doen. Een eerste verkenning met leerlingen van mijn eigen scholen, leverde steevast twee antwoorden op. Ten eerste moet er in het onderwijs ruimte zijn voor bezinning op en ontwikkeling van je eigen persoonlijkheid. Ten tweede is afwisseling zeer belangrijk. Niet alleen maar les in een klaslokaal. Waarom niet andere vaardigheden en kennis leren op andere plekken in de stad.

Beide antwoorden zouden wel eens richting kunnen geven aan de oplossing van ons broccoli-dilemma. Laten we eens dromen: stel dat elke leerling een deel van zijn onderwijstijd buiten het klaslokaal doorbrengt en wel op een plek waar bedrijven en maatschappelijke organisaties samen komen. Een plek die leerlingen nieuwsgierig maakt, hen uitdaagt om zelfstandig te worden, vaardigheden van hen vraagt die in de klas nauwelijks aan de orde komen. Op een dergelijke plek leren leerlingen samen van levensechte opdrachten die kennisontwikkeling vragen op alle terreinen. Het belangrijkste doel: leerlingen nieuwsgierig maken en hen prikkelen meer te weten te willen komen en zichzelf persoonlijk verder te ontwikkelen. Minder focus op de beroepskeuze, meer op interesses talenten en kennisontwikkeling. Een prachtige basis voor een goede studiekeuze.

Met zo’n aanpak incorporeer je  maatschappelijke innovaties en vraagstukken in het onderwijs zelf. Geen focus meer op technologie alleen, geen overtuigingstactieken, maar multidisciplinaire kennismaking en ontdekking. En de docent? Die gaat uiteraard met de leerlingen mee. Want ook de docent is nieuwsgierig en leert zijn leerlingen op een andere plek weer heel anders kennen. De uitdaging: de logistiek. Want een dergelijke opzet vraagt dat we opnieuw naar het onderwijsprogramma kijken en daar het rooster op aanpassen. En waarom geen leerlingen laten meedenken hoe we dat probleem gaan tackelen? Wiskunde in de praktijk.

Waarom zou je broccoli eten als je wortels veel lekkerder vindt. Het gaat om gezond leven. Waarom zou je al een beroep kiezen als je jezelf nog te ontdekken hebt. Challenges en techniekboxen zijn geweldige materialen en didactische werkvormen waar leerlingen veel van leren. Maar laten we het promoten van een beroepsperspectief nog even uitstellen. Treffender dan een leerling dat deze week deed, kan ik het niet formuleren: ‘Vraag ons niet meer wat we later willen worden, maar vraag ons vooral wie we willen zijn.’

 

Emmeken van der Heijden
Rector van OMO-Scholengroep Helmond
E.vanderHeijden@omosghelmond.nl



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.