Nieuws

Pagina:1|2|3|...|9|
11 januari 2017

ProfessioneelBegeleiden.nl in een nieuw jasje!

Na een periode van ontwikkelen en optimaliseren presenteren wij de nieuwe www.ProfessioneelBegeleiden.nl website! De website is in een geheel nieuw jasje gestoken en voorzien van een fris eigentijds design. Ook hebben we een groot aantal technische verbeteringen doorgevoerd waardoor het nog makkelijker wordt uw favoriete content te...


20 juni 2017

De Nieuwe Meso 2017-02, figuren 3 pag. 31

Figuur 3. Voorbeeldpagina’s uit een schoolvignet: samenvattingen. De twee samenvattende pagina’s communiceren de conclusies voor de school met betrekking tot gespreid academisch leiderschap (l) en kennisbenutting (r).    


20 juni 2017

De Nieuwe Meso 2017-02, figuren 2, pag. 30

Figuur 2. Voorbeeldpagina’s uit een schoolvignet.  Vlnr: De respondentenpagina laat zien wie aan het onderzoek deelnamen en wat hun betrokkenheid bij onderzoeksactiviteiten is; de pagina teambetrokkenheid laat zien in welke mate de respondenten ervaren dat teamleden betrokken zijn geraakt bij onderzoek in de school. ...


26 april 2017

De Staat van het Onderwijs en herziening van het curriculum

Vooruitblik op DNM 4.2

DNM-hoofdredacteur Arie Olthof blikt vooruit op nummer 4.2 van De Nieuwe Meso, dat eind mei/begin juni zal verschijnen. Maar eerst blikt hij terug op de afgelopen periode, waarin de jaarlijkse Staat van het Onderwijs en de discussie over herziening van het curriculum volop de aandacht trokken. Wil je toch meteen weten wat er in DNM 4.2 staat,...


25 april 2017

Leiderschap voor het onderwijs van de toekomst

Als we willen dat leerlingen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces, dan kan het niet anders dan dat leraren veel ruimte moeten hebben om die leerprocessen optimaal te faciliteren. Als we willen dat curriculumvernieuwing en onderwijsontwikkeling geen eenmalige gebeurtenissen zijn, maar permanente processen, ook dan kan het niet anders...


25 april 2017

10-14 Onderwijs. De brug tussen basis- en voortgezet onderwijs

In het politieke debat over het verkleinen van de kansenongelijkheid pleiten woordvoerders van verschillende politieke partijen voor de herinvoering van de brede brugklas, die in de afgelopen jaren steeds meer uit het voortgezet onderwijs is verdwenen. Scholen zelf zoeken naar creatievere oplossingen, bijvoorbeeld in de vorm van 10-14...


25 april 2017

The relevance of education

Lezers (her)lazen ook

Vorig jaar overleed Jerome Bruner, psycholoog, op 100 jarige leeftijd. Bruner was een veelzijdig wetenschapper, onder meer op het gebied van onderwijs- en ontwikkelingspsychologie. Zijn “The relevance of education” (1971) is een van mijn oude studieboeken. Voor mijn proefschrift over betekenisgeving in het onderwijs heb ik het...


25 april 2017

Claire’s sketchnotes

Blogtip mei 2017

Ssst, niet te hard praten nu, om te voorkomen dat de neo-traditionalistische leerpolitie alarm slaat op Twitter. Vandaag wil ik het met u hebben over beelddenkers, of, in de termen van Howard Gardner: mensen met een wat hogere visueel-ruimtelijke intelligentie. Zij leren graag door te kijken, en door zelf te schetsen. Beelden in plaats van...


25 april 2017

Leren op de werkplek van leraren: hoe breng je dat in kaart?

Professionele ontwikkeling na een initiële opleiding vindt traditioneel plaats via trainingen of vervolgopleidingen. Maar in toenemende mate wordt in dat kader de waarde van professionele ontwikkeling van leraren op het werk onderschreven. Dat heeft bijvoorbeeld een positief effect op organisatie-uitkomsten, en het blijkt belangrijk te...


25 april 2017

NRO-verbindingsprijzen voor onderwijs en onderzoek

Met ingang van dit jaar reikt de NRO twee prijzen uit: de NRO-onderwijsprijs Voor leraren die op effectieve wijze binnen de school gebruik maken van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. de NRO-VOR-praktijkprijs Voor Nederlandse onderzoekers van wie het onderzoek op doeltreffende wijze vertaald is naar een product of...


Pagina:1|2|3|...|9|
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.